403

Oops... Page Not Found!

We're sorry, but the page you were looking for doesn't exist.

Go Back to Homepage

Stappenplan website bouwen en optimaliseren

Gebruikerswaardering: 4 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter inactief
 

Hoe maak je een website? En hoe goed geoptimaliseerd is een bestaande al draaiende website? Op het eerste gezicht lijkt dit misschien makkelijk. Het is inderdaad simpel als het om een kleine website gaat met enkele pagina's zonder design en erg duidelijke doel. Maar als we iets willen bereiken, de krachtige boodschap overbrengen en resultaten boeken met de website, dan staan de zaken anders. Dan wordt het proces van het maken of optimaliseren van een website veel ingewikkelder.

We leggen het creëren en optimaliseren van de website in 10 + 1 stappen uit. De stappen plan geldt voor zowel een nieuwe als een bestaande website die geoptimaliseerd dient te wordenHet is een continue verbeter proces, het kan namelijk altijd beter.

Stappenplan

    1. Toptaken in kaart brengen
      Wat zijn de toptaken van de website? Waarom komt een bezoeker op de website? Het is essentieel dat je weet wat de top redenen zijn waarom mensen de website bezoeken. Waarom komt eigenlijk een bezoeker op je website? De bezoekers komen niet op de web­site voor hun plezier, zomaar. 

    2. Persona’s, MBTI en user stories bepalen
      Wat is de doelgroep en wat is interactie tussen de doelgroep en de website. Persona’s, MBTI, user stories zijn allemaal tools om tijdens het ontwerpen van een website de gebruiker centraal te stellen. Om een goede ontwerp te maken of de usabilitytest vorm te geven heb je een beeld nodig van specifieke gebruikers uit de doelgroep en hun taken.

    3. Customer journey definiëren
      Een weergave van de interactie tussen een klant en de organisatie. Op basis van de persona’s worden ook de customer journeys gemaakt, maar niet alleen van persona’s. Hierin zijn alle behoeftes en verlangens van de bezoeker beschreven, het gebruik­sproces en -verwachtingen en de stappen en beslissingen die de bezoeker neemt. 

    4. Content audit
      Hoe goed is de content van de website? Om er zeker van te zijn dat je website efficiënt en effectief werkt en leidt tot conversie, is het nodig om geregeld te reflecteren op de content van je website. Dit doe je door alle content op een rij te zetten en vervolgens de kwaliteit ervan te beoordelen. 

    5. Structuur van de website
      Dit kun je bepalen op basis van Content audit en Toptaken. Een website wordt eerst gescand en dan pas als het echt nodig is doorgelezen. Eerste ind­ruk van een landingspagina (vooral portal) heeft grote impact op de bezoeker. Binnen eerste 5 seconden wordt al een indruk gecreëerd waarmee je de vertrouwen wint bij de gebruiker. 

    6. User experience en Functionele design
      Bij deze stap is nodig om Functionele ontwerp te maken waarbij de gebruikerservaring optimaal is. In dit functionele ontwerp (verder FO) wordt de vertaling gemaakt van de website naar de gewenste functionaliteit op detailniveau. Dit document dient als blauwdruk voor de ontwikkeling van de website, voor alle betrokken partijen.

    7. Gebruiksvriendelijkheid van de website (Usability)
      In hoeverre zijn de toptaken uitgevoerd op de website. De gebruiksvriendelijkheid van de website bepaalt voor een heel groot deel of mensen hun weg weten te vinden op de website, en daarmee ook of ze vervolgens wel of niet klant van worden. 

    8. UI design en Visuele communicatie toepassen
      Op basis van van het functionele ontwerp moet nu een passende vormgeving toegevoegd worden. De gebruiker moet zonder fratsen recht op z’n doel af. Maar hoe gaan we hem helpen op deze doel makkelijk en met plezier te bereiken.

    9. Prototype bouwen
      Uiteindelijk wordt een prototype gebouwd en gedeelt met de doelgroep en de testers. Het belangrijk om voordat de website live is, de prototypes van zeker meest belangrijke delen van de website te maken waarmee je de werking van het product kunt laten zien en testen.

    10. Testen en Lancering verbeterde of nieuwe website
      Alle delen van de website of app moeten nauwkeurig worden getest zodat iedereen, de organisatie en de doelgroep, weet zeker dat de gewenste design, functioneel en visueel is geleverd. Uiteindelijk wordt het hele project opgeleverd, de website wordt live gezet.

      Het project is dus live, maar dat betekent niet dat het proces van de optimalisatie af is. Er is nog een stap (+1) nodig om gewenste resultaten te bereiken en alles optimaal te houden. Deze stap is nogal breed en kent geen eind. Het is een langdurig proces want een website is eigenlijk nooit klaar.

    11. Aanpassingen in design, structuur, content en vormgeving
      De gedrag van de gebruikers op de website dient regelmatig gevolgd te worden. Met behulp van verschillende methodes kan worden vastgesteld of bepaalde keuzes in het ontwerp van de website de juiste zijn op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, functionaliteit, performance etc.

Dit was dan de Stappenplan, hoe ga je een effectieve website bouwen waarbij de klant centrale rol krijgt. In onze toekomstige blogs zullen we meer uitgebreid schrijven over elke vermelde stap uit deze stappenplan.